Läskramp

Den senaste månaden har jag börjat och slutat med ett tiotal böcker. Det spelar ingen roll vad det är, jag läser ungefär 50 sidor, lägger boken ifrån mig, glömmer bort den, lämnar tillbaka den till biblioteket av misstag, lämnar tillbaka den med flit, låter den ligga, slarvar bort den, och jag bryr mig inte alls. En massa halvbra böcker, ganska välskrivna men helt oengagerande. Hustvedt, Liffner, Oates, Vincenzi, det spelar ingen roll. Och så försöker jag med något medryckande lättläst, men då känns det för förutsägbart. Inget griper tag och känns spännande.


Inte konstigt då att jag blev så imponerad av Shriver. Mitt i denna öken av torra böcker hittade jag The Post-Birthday World och fick bevisat att nej det är inte mig det är fel på, i alla fall inte enbart. Jag kan fortfarande tycka om böcker, det är bara det att just nu vill nästan ingenting fastna hos mig.


Ett par till, korta böcker, har jag orkat igenom. Jag ska skriva om dem. Men just nu är det lite som när man är sjuk och ingenting smakar någonting.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback