The Post-Birthday World - Lionel Shriver

Vissa böcker berör en så mycket att de uppslukar en. Så är det med The Post-Birthday World. Jag börjar läsa, jag smakar på språket, och precis som med Vi måste tala om kevin, känner jag att jag njuter så mycket att jag vill att den ska vara så länge som möjligt. Som ett exklusivt godis som inte går att köpa mer av försöker jag läsa lite varje dag, jag slår upp orden jag inte förstår, jag gör allt för att njuta varje mening. Som här i en parentes, oviktig men ändå så skarpt iakttagande: "So mineral was London's tap water - reputed to have cycled through more human bodies than any liquid on the planet, and leaving a white, crusty ghost behind every evaporated drop - that it might have stood sheerly upright on the counter like the Cliffs of Dover without a glass."


Samtidigt är handlingen så precis under huden och outhärdlig att det är en plåga att ta sig från sida till sida. Ibland får jag gå ifrån boken, lika yr och uppskakad som om jag just fått ett sorgligt besked per telefon. Ibland sitter jag bara hänförd av Shrivers geni.


Det är i stora drag en Sliding Doors historia: Irina är sedan länge tillsammans med akademikern Lawrence, en bra man som har svårt att visa känslor. Tillsammans brukar de fira en gemensam bekants födelsedag, Ramsey, känd snookerspelare, passionerad och självdestruktiv. Men en födelsedag är Lawrence bortrest. Irina och Ramsey går på middag själva, en oväntad spänning uppstår och Irina måste välja om hon ska kyssa Ramsey eller inte. Och här delar sig historien. Efter kapitel 1 kommer två kapitel 2, två kapitel 3 och så vidare. I en handling stannar Irina hos Lawrence, i den andra inleder hon en affär med Ramsey och lämnar så småningom Lawrence.


Lawrence får stå för tryggheten, Ramsey för passionen, Lawrence får stå för Irinas moraliska jag, Ramsey för hennes skuggsida, den otrogna Irina hon aldrig trodde att hon skulle vara.

Shriver beskriver det just så olidligt som det kan vara: inte förenklat att någon är "otrogen" = gör fel och hoppas på att bli förlåten. Utan att någon blir förälskad i någon annan samtidigt som det första och fasta förhållandet fortgår med en oförstående partner som, då han inte tror att han är iakttagen, mer och mer ser ut som ett barn som blivit borttappat på Disney World. En partner som inte förstår vad han gör fel och som i hemlighet förtvivlar men inte vågar fråga, just för att han inte vill veta vad felet är.


De parallella världarna är briljant utförda, ofta sammanfaller händelser och repliker men där Irina säger en replik i den ena handlingen kan det vara Lawrence som uttalar samma replik i den andra. De två Irinorna firar samma jul, tittar på Snooker matcher där Ramsey deltar, blir nominerad till barnboksutmärkelser och upplever 11:e september, men beroende på vilken man hon väljer utfaller alla dessa händelser helt olika.


Men det är ingen moralisk historia, Irina blir inte nödvändigtvis lyckligare för att hon stannar med Lawrence, tvärtom skildras det hur underbar Lawrence är när hon lämnar honom, och hur kall och torftig han är när hon stannar kvar. Och sista kapitlet, kapitel 12, finns bara i en version, slutresultatet av Irinas val blir i långa loppet ungefär detsamma.


I boken skriver Irina en bilderbok för barn om en pojke som vill bli snookerspelare och hoppa av skolan. Historien delas i två: i en variant gör han just det och lyckas ganska bra, i den andra varianten lyder han sina föräldrar, går kvar i skolan och blir så småningom astronom i stället. I båda varianterna blir han ganska lycklig.

Och kanske är det bara detta som är budskapet i Shrivers bok: att man inte nödvändigtvis har ett öde, utan att någonstans, parallellt, levs de liv man valde bort.


Precis som hon sa i intervjuerna om "Vi måste prata om Kevin": att alla som har barn föreställer sig en värld där de inte har det, och att alla som inte har barn har en föreställning om hur dessa ofödda barn hade varit.


Här finns vissa brister. Just för att upprätthålla strukturen och symmetrin i de två parallella handlingarna har Shriver kanske lockats att göra karaktärerna något för lika varandra. Repliker och beteenden som flyttas mellan olika personer tar på ett sätt udden av karaktärernas unika personligheter, eftersom det antyds att alla människor reagerar likadant i givna situationer. Det råder också en viss förenkling när det gäller beskrivningen av kärleksrelationer, som om passion som går över till bråk och slentrian är "typiskt" för alla förhållanden.  

Men ändå skulle jag vilja säga att det är en av de bästa böcker jag har läst, den seglar rakt upp på min tio i topp eller till och med fem i topp-lista över största läsupplevelser någonsin.


Jag är uppriktigt avundsjuk på alla som har kvar The Post-Birthday World att läsa.

ISBN: 0007258038


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback