Kärlekens historia - Nicole Krauss

Jag tror att jag var för förkyld. Boken ser underbar ut, klassisk titel, beröm från Ali Smith på framsidan. Olika och spännande baksidestexter i olika upplagor och översättningar. Allting utlovar en stor amerikansk roman om kärleken, det judiska folkets historia, om språkets förtrollning och mer.


Så det är synd att jag läste den i en feberdimma (även om jag bara hade 37 grader så kunde jag inte öppna ögonen ordentligt på flera dagar och gjorde massor med feberyriga misstag, lade ifrån mig nycklar och telefoner och blev irriterad på oskyldiga) med en strid och otäck ström pappersnäsdukar i höger hand. (Trots balsamnäsdukar och mängder med Idomin lyckades jag snyta mig så mycket att huden runt näsan började fjälla). Jag tror att jag blev alltför sentimental också och tyckte vissa avsnitt var outhärdliga trots att jag nu känner mig betydligt mer kallsinnig till karaktärernas öden. 


I Kärlekens historia har Leo Gursky skrivit en bok som heter Kärlekens historia som handlar om Alma, hans stora kärlek som födde hans son men i tron att Leo var död gifte sig med en annan. Det handlar också om Leos vän som, också i tron att Leo var dör, skrivit av och översatt boken och gjort den till sin. Sen handlar det om flickan Alma, en ung flicka som är döpt efter karaktärerna i Kärlekens historia, vars mamma får i uppdrag av en okänd man att översätta romanen Kärlekens historia.


Ja, det var alltför mycket information och paralleller för den förkylda. Men det är ingen dålig bok. Men det jag minns bäst just nu är hur sorgligt det var med Leo Gursky som bor ensam och varje dag beter sig besvärligt i en affär eller i en park för att någon ska ha lagt märke till honom den dagen han dör. I fickan har han en lapp där det står: I rockfickan har han en lapp där det står: "MITT NAMN ÄR LEO GURSKY JAG HAR INGEN FAMILJ VAR SNÄLL OCH KONTAKTA PINELAWKYRKOGÅRDEN JAG HAR EN PLATS DÄR I DEN JUDISKA DELEN TACK FÖR HJÄLPEN." Bara om utifall.


ISBN: 9185251747


Kommentarer
Postat av: Anonym

"Ingen dåligh bok"!!!! Läste den två ggr efter varandra för att den dels var så inihelvete bra, dels an aning svår att få överblick över. Stor upplevelse - läs den igen nu när du förhoppningsvis är friskare!

Postat av: Kristina

Jag håller med ovanstående. Underbar bok, om du orkar borde du läsa den igen.

2007-03-20 @ 19:07:18
URL: http://enbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback