Linas kvällsbok - Emma Hamberg


Lina går i nian och är sådär supervanlig, inte jättepopulär, inte mobbad, en sån som hänger på de snyggare och coolare tjejerna och önskar att hon också fick hångla någon gång. Och när Danne som är ett år äldre och går fordon tycker att hon är ok snygg har hon ju liksom inget val utom att bli ihop med honom. Fast det egentligen bara pirrar i magen när hon tänker på Ivar, en skitsjua med hopplösa gröna manchesterbyxor.


Det är ingen jätte originell handling direkt, men en väldigt charmig ungdomsbok. Lina som berättare är rolig, självutlämnande och hon ritar gulliga bilder på alla hon känner och allt som händer. Man känner igen sig i skolkortshysterin, i skolhierarkin och i rädslan och nyfikenheten på sprit och killar.


Man blir lite trött på Linas självupptagna "bästis" Thea, lite matt på den urtråkiga Danne och lite förtjust i Ivar med det burriga håret. Boken blir aldrig outhärdligt deprimerande, Lina är en i grunden trygg person, men det är inte heller överdrivet tillrättalagt. Lina och kompisarna blir verkligen fulla och de ligger med varandra på riktigt. Den enda pekpinnen är att man ska vara sann mot sig själv och andra, annars blir man olycklig.
 
"Blir jag inte kysst i år, blir jag det aldrig. Och jag vill inte vara körd. Jag vill vara den som kör. Vroom, vroom."


Snabbläst och mysigt. Precis när jag trodde att jag var färdig med ungdomsböcker.


ISBN: 9100104647


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback