Bitterfittan - Maria Sveland

Baksidestexten börjar så här: "Sara är 30 år och redan bitter."

Det är roligt på många sätt.


Sedan följer en lövtunn historia om att Sara som är gift, med ett barn, åker iväg på en veckas ensam semester samtidigt som hon tänker igenom sin egen jämlikhetssituation med sin man, och jämlikheten i stort i sverige och i världen, samtidigt som hon läser Erica Jong och funderar över Suzanne Brögger (ultrafeministen som gjorde en helomvändning och gifte sig) som hon en gång intervjuat.


Men semestern och äktenskapet är mest en ramhandling för att skapa en grund för debatt.


Jag läste också Brögger i tonåren, och jag tror vi högläste Jong på en fest någon gång, även om jag då fortfarande trodde att "det knapplösa knullet" var samma sak som ett one night stand.


Maria Sveland berättar genom Sara om allt som är skevt och fel, att män vinner på äktenskapet medan kvinnor förlorar med knogarna röda av diskvatten. Att på middagar sitter männen kvar vid borden och dricker cognac och har tid att fördjupa sina samtal medan kvinnorna springer hit och dit och plockar av, plockar fram och försöker samtala i blixtfart när de går förbi varandra på vägen till eller från köket och sedan anses ytliga och korkade.

Att Brögger kanske hade rätt när hon förkastade kärnfamiljen och tvåsamheten. Och så vidare. Även om man hört det mesta förut finns det en del nya resonemang här och det är alltid roligt med sant engagemang så att man själv blir uppeldad, åtminstone medan man läser.


Det är synd bara att det blir så mycket av den lite raljerande Darling-tonen och att det känns som att det ändå går ut på att kvinnor ska bli mer som män, att kvinnor ska ta för sig mer, tala högre, ha fritt och oansvarigt sex. Varför kan det inte komma en bok som handlar om det motsatta? Att män borde lyssna mer, vara tysta mer, ta sex och känslor på allvar. Läs hellre Fräls oss ifrån kärleken. Den är åtminstone riktigt radikal och en riktig klassiker.


 ISBN10: 911301658X


Kommentarer
Postat av: London-Jenny

30 år och redan bitter. Ja den här boken tänker jag då inte läsa ;-)
När jag läste Jong för några år sedan slogs jag mest av hur dåligt hennes bok åldrats, den är väldigt mycket mer ett barn av sin tid än en klassiker tycker jag men den är ju väldigt underhållande. Efterlyser också en mer intressant bok om jämlikhet men något säger mig att den inte kommer att skrivas i England, förhoppningsvis dyker den upp i Sverige så småningom.

2007-05-09 @ 11:47:03
Postat av: London-Jenny

30 år och redan bitter. Ja den här boken tänker jag då inte läsa ;-)
När jag läste Jong för några år sedan slogs jag mest av hur dåligt hennes bok åldrats, den är väldigt mycket mer ett barn av sin tid än en klassiker tycker jag men den är ju väldigt underhållande. Efterlyser också en mer intressant bok om jämlikhet men något säger mig att den inte kommer att skrivas i England, förhoppningsvis dyker den upp i Sverige så småningom.

2007-05-09 @ 12:27:54
Postat av: ulrika

jag har boken och har tänkt läsa men har hört endel kritik mot den, och jag förstår att det nog är lite gammal skåpmat men ändå bra, och skrivet med engagemang, ska läsa och se vad jag tycker... men det där med bitterhet har jag svårt för, jag vill aldrig bli bitter vad som än händer! gillar ändå titeln men förhoppningsvis är det många stänk av ironi/humor/självdistans i det från författarens sida, eller hur uppfattar du det?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback