Volta - Björk

Joanna Newsom ska spela förband till björk på ett par konserter. Det måste vara en stor sak för Newsom när Björk är en sådan ikon och förnyare.


Men vad pinsamt för Björk att Newsom som är så mycket yngre och mer oerfaren totalt har gått om henne.

För medan Newsoms Ys är genialisk är Björks nya Volta det sämsta hon någonsin gjort. Jag tyckte att singeln Earth Intruders kändes gammal och halvdan men hemskt nog är den bäst på skivan ändå. Möjligtvis tillsammans med Innocence som också är tillräckligt dansant för att åtminstone underhålla.


Sen kommer en massa mediokra sånger som bara driver omkring utan glöd eller riktning. Antony Hegarty är med och sjunger men det är ändå mest släpigt och ointressant. Som de där märkliga utfyllnadssångerna från de tidiga skivorna, The Anchor Song och All is Full of Love innan de mixade till den för videon. Och när Björk lite rockigt skriker "Declare independence" genom hela Declare Independence låter det bara pubertalt och pinsamt, som om Björk gjort en ansträngning att låta ung och alternativ men bara blivit enerverande.


Jag tycker fortfarande att Vespertine är en av mina bästa skivor någonsin, men från och med Volta slutar jag samla på Björk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback