Amsterdam igen och kameror

Nu har jag varit iväg igen. Så nu kommer lite mer uttömmande recension av min kamera Fujifilm F31fd. Jag har tidigare haft en Ixus IIs och en Ixus 30, så det blir med Ixusen jag jämför.


Bra saker med F31fd som jag inte hade innan: ISO upp till 3200, megalång batteritid (laddar kameran en gång i månaden ungefär, trots att jag använder den intensivt), fler megapixlar (6,3 i stället för 3,2 tror jag), stor skärm, bra blixt som inte gör folk till spöken och face detection (kameran hittar ansikten i bilden och ställer in skärpa och ljus på dem).


Dåliga saker med F31fd som jag inte led av innan: kameran är klumpigare och större än Ixusen, menyerna känns bökiga trots att jag verkligen övat och läst manualen, face detectionen fungerar ojämnt, är det för mörkt går det inte, inte heller om personen har glasögon eller vänder ansiktet lätt åt sidan eller vinklar ansiktet, ibland hamnar skärpan fel trots att kameran hittat ansiktet, kameran väljer ofta onödigt högt ISO och egentligen är jag inte säker på om Fujifilms ISO 1600 är så väldigt mycket känsligare än Canons 400. Det värsta är att Fujifilm använder sig av någon slags utslätningsteknik för att det inte ska bli så brusigt. Följden ser ut som Photoshops "torr pensel" när man blåser upp bilderna lite. Det händer även på ISO 400. Åååh, jag skulle mycket hellre ha Canons filmiska kornighet.


Men självklart började min Ixus krångla rejält så fort den nya kameran var inköpt så nu har jag inte mycket val. Och okej, Fujifilms modeller har rykte om sig att vara bra på undervattensfotografering så jag provade på några maneter och voila! Inte helt fel. Bilden är från Burger's Zoo i Holland.

Den andra bilden är tagen i en mörk ockuperad hangar i Amsterdam, och är faktiskt inte heller helt fel för att vara tagen utan blixt.

image17image18


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback