Att läsa om

Just nu läser jag bara sånt som känns riktigt roligt. Precis som när jag står och gnäller i videobutiken om att jag bara vill titta på sånt som är "fjäderlätt", på det sättet väljer jag böcker nuförtiden.

Det innebär en hel del omläsningar: mina två största läsupplevelser i år är ironiskt nog samma som mina största läsupplevelser 2006 och 2007.

Jag älskar att läsa om. Det finns de som tycker en bok är ointressant när de vet hur den slutar, för att de har läst den innan eller för att de har sett filmen (som ju inte alls behöver sluta likadant!). Jag tycker nästan tvärtom. När man vet hur boken slutar kan man riktigt njuta av de enskilda passagerna. Är det en "fin" bok kan man hitta nya nyanser i skildringen. Är det något mer lättsamt är det tillfredställande som att se "Fyra bröllop och en begravning" på TV för femtielfte gången och upptäcka att man blir underhållen av den fast man kan varenda replik utantill.


Så just nu blir det mycket omläsningar, i samma anda som att jag älskar att alltid gå på samma caféer och restauranger och beställa just det jag vet är godast.


Lite mer äventyrligt blir det att läsa nya böcker av gamla favoritförfattare. Lite som att gå på favoritcafét och beställa tonfiskmackan i stället för den pålitliga pastrami-cantadou. Jo det är gott också, men ofta blir man besviken.

Eller så ger man sig på genrer man kan riktigt bra, som chicklit eller skräck, som följer formler och regler och är lätta att följa med i.

Men något helt nytt? Mja lite motigt just nu, jag väntar på ett riktigt lockande boktips.


Kommentarer
Postat av: Anna

Gillar du att läsa? Gå gärna in på min blogg: itsmyparty.blogg.se (där jag säljer begagnade böcker)och se om du hittar något som faller i smaken.. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback