Språkkurser del 4 - Rosetta Stone

3 CD-ROM-skivor

I särklass den dyraste i gänget och den med högst anspråk. Det är klart att tar man flera tusen kronor för några CD-skivor måste man ju säga att kursen räcker för att lära sig språket flytande.


Men sanningen är att mycket med kursen är lågbudget och halvdant.


Teorin är att man ska lära sig språket som en baby, genom att lyssna, upprepa och intuitivt förstå mönster i språket utan att behöva plugga grammatik och stavningsregler. Man får inte heller något annat språk att utgå från utan meningen är att man lär sig holländskan utan att översätta något. Upplägget är också omfattande på det sättet att man här får öva både hörförståelse, meningsbyggnad, stavning och uttal.

Problemet är att detta program också blir tjatigt, speciellt om man har lite förkunskaper (som jag ju har nu när jag är framme vid kurs nummer 4). Hela första kapitlet är i princip olika varianter av hästen springer, mannen går, flickan hoppar, hästen går, mannen springer och så vidare i oändlighet. Men trots all denna upprepning finns en risk att man inget lär sig. Gör man fel får man bara höra ett trist ljud och sen får man nästa fråga, ingen demonstration av hur man borde gjort.

Uttal övar man genom att datorn jämför satsmelodi, uttalsljud och snabbhet i det man säger jämfört med en riktig holländare. Men antingen är jag urusel eller så fungerar inte programmet riktigt (jag provade för skojs skull med den svenska språkkursen också och fick ganska nedslående resultat där med trots att jag är "infödd" svensk). Det är sällan man ens får ett medelbetyg här.


Bilderna är också ganska fåniga. Ofta blir svårigheten att tolka otydliga och halvtaffliga bilden, snarare än att förstå språket (är glaset fullt eller halvtomt? dricker flickan juice eller vatten? tar pojken emot bollen eller kastar han?).

Och hela systemet med uppdelningen av övningar och tester är minst sagt kryptiskt eftersom man alltså inte har något språk att utgå från. Det finns alltså inte svenska eller engelska förklaringar bredvid ikoner som fallskärm, ögonbindel, klocka och diplom och hjälptexten är den sedvanliga evighetslånga webbsidan som aldrig beskriver just det man undrar över.

Men jag tror ändå lite på Rosetta Stone. Om man har tålamodet och självdisciplinen att sitta en timme om dagen skulle man nog lära sig en del. Och det är lite roligare att sitta vid datorn än att sitta vid en bok. Det tilltalar tävlingsinstinkten i en att få poäng på det man gör och att få höra små belöningsljud när man gjort rätt.


Kommentarer
Postat av: Karlsson

Jag gav mig i kast med en som hette "Colloquial Dutch : the complete course for beginners" för några somrar sen. Jag vill minnas att den var bra.

2008-07-02 @ 20:09:37
Postat av: xiaoxin

good!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback